Interviuri

Din seria ”Elevii încep să vorbească”|” Am avut o perioadă când mi-a fost frică să vorbesc cu ei deoarece mă simțeam respinsă.”

Program prea încărcat, teme prea multe, profesori lipsiți de energie sau program flexibil, teme rezonabile și profesori entuziasmați de munca lor?

Elevii încep să vorbească. 🙂 Să aibă idei. Opinii. Să fie vocali.

Observă poate mai bine decât o facem noi, adulții. Pentru că sunt acolo, trăiesc acolo în spațiul acela plin de bănci și scaune, câteva rafturi și dulapuri, o tablă, o catedră și o grămăjoară mare de copii, cum îmi place mie să spun. Petrec câteva ore bune pe săptămână. Am putea spune că este o a doua casă pentru ei timp de câteva luni pe an. Și de multe ori se simt…hmm..neglijați. Doresc să vorbească, să-și exprime dorințele în calitate de elevi, să se facă auziți.

De aici pleacă și întrebarea mea: ce își doresc elevii acum? Cum văd ei școala perfectă?

Ideile sus menționate au început să fie tot mai actuale, tot mai discutate. Din acest motiv, am dorit să vorbesc cu o elevă de clasa a VIII-a, care, din motive personale, nu a dorit să își dezvăluie numele, așă că îi vom spune, după cum s-a descris chiar ea ”Just an User”.

I-am adresat câteva întrebări simple, dar care, sper eu, că direcționează discuția înspre ceea ce îmi doresc să aflu.

”Just an User” este o adolescentă de 15 ani, elevă în clasa a VIII-a la o școală din Iași. Îi place să cânte la pian (a obținut numeroase premii naționale și internaționale), să studieze chitara și vulpile polare.

Am întrebat-o cum se simte atunci când trebuie să meargă la școală și mi-a spus că de obicei se simte stresată din anumite motive ”Hmmm, greu de spus, ca să fiu sinceră. De obicei mă simt cam stresată când trebuie să merg la școală deoarece mai dau teste sau urmează să fiu ascultată, chiar dacă știu că mă descurc.” 

Am fost curioasă și de relaționarea ei cu colegii de clasă, iar răspunsul acesteia mi-a trezit un alt subiect de dezbatere într-un viitor articol.”Am o relație ok cu colegii mei de clasă, adică nici extrem de bună și nici prea rece. Am avut o perioadă când mi-a fost frică să vorbesc cu ei deoarece mă simțeam respinsă.”

Care este relația ta cu profesorii și care este materia ta preferată?

”Mă înțeleg destul de bine cu profesorii, pot să zic faptul că nu au existat niciodată conflicte între mine și unul dintre ei. În plus, am mai multe materii preferate, ca de exemplu muzica, româna, geografia, istoria, engleza, germana și chimia.”

Ce îl face pe un profesor special?

”Un profesor devine special pentru elevi atunci când este înțelegător cu ei. Trebuie să priceapă că nu doar materia sa este cea mai importantă ci că sunt unele situații în care noi nu pricepem lecțiile. În cele mai multe cazuri, când elevii nu se pricep la o materie , profesorul respectiv le spune că nu au interes, că nu îi duce mintea sau dacă nu vor învăța indiferent de situație, nu vor reuși în viață, ceea ce nu mi se pare ok. Nimeni nu este perfect la toate materiile. Însă, profesorii speciali sunt și cei amuzanți. Elevii sunt mult mai atrași de materia respectivă dacă acesta le explică într-un mod amuzant și explicit. Mie nu mi-ar plăcea ca la catedră să văd un om lipsit de viață care să spună două-trei cuvinte despre lecție și gata.”

Îți permite programul școlar să ai timp liber și pentru tine?

”De când sunt în clasa a VIII-a, nu prea mai am timp. Pe lângă școală și teme, trebuie să mai lucrez și suplimentar. Nici în weekend-uri nu stau mai bine. În fiecare sâmbătă trebuie să îmi rezerv câte două ore pentru lucrul suplimentar și îmi mai rămâne puținul timp de a studia la pian și să ies din casă, eventual de a asculta și muzică după toata săptămâna asta. Oricum, clasa a VIII-a nu e așa de rea și înfricoșătoare cum spun alții, atât timp cât înveți constant.”

Ce părere ai despre disciplinele de studiu? Ajută sau nu diversitatea acestora și faptul că sunt obligatorii?

”Într-un fel, am o părere neutră despre disciplinele de studiu. Din păcate, sunt unele materii care nu au ce căuta în orar. Consider că pentru dezvoltarea elevilor ar trebui să fie introduse materii cum ar fi, educația financiară sau justițiară (bine, de fapt există educație civică) la clasele V-VIII. Nu știu câtă lume ar fi de acord cu mine, dar din punctul meu de vedere, m-ar ajuta. Aș vrea ca pe viitor să știu cum să nu mă las păcălită de bănci în cazul unui împrumut sau a unei tranzacții bancare sau cum să am argumente bune pentru câștigarea unui proces, deoarece în ziua de astăzi dacă nu ești informat, ești luat de prost, cum s-ar spune.”

Ce fel de elev crezi că ești? Cu ce crezi că te deosebești față de ceilalți?

”Sunt un elev absolut normal, nu mă deosebesc cu nimic de ceilalți. Învăț la școală ca să am medii bune, chiar dacă nu voi avea nevoie de anumite noțiuni în viață.”

Cum reușești să îți faci timp pentru studierea pianului?

”De cele mai multe ori studiez la pian după-amiaza, cam pe la ora 17:00-18:00, când știu că mi-am făcut temele și că nu mai am nimic de făcut. Rutina este la fel și în weekend.”

Consideri necesare orele suplimentare/pregătirea cu un alt profesor în afara orelor de curs? De ce?

”Da, le consider necesare. Nu este suficient să înveți lecția de la școală, să îți faci temele și atât. Un lucru este când un profesor predă repede materia la peste 20 de elevi și alta este atunci când cineva îți explică după înțelesul tau lecțiile în particular. Însă nu trebuie să se exagereze de acum, adică elevul nu este nevoit să stea câte cinci ore pe zi să învețe deoarece, dacă studiază peste puterile sale, nu mai are absolut nici un sens.”

Cum ar fi pentru tine școala, profesorii și programul ideal?

”Pentru mine, programul ideal ar fi să am puține teme și să învăț câte cinci ore pe zi, astfel încât să se evite lipsa timpului și stresul. Ar mai fi ideal ca la școli să se facă și multe opționale, cum ar fi înotul, gătitul, teatrul, dansul și multe altele. Mi-ar mai plăcea să am și dreptul de a merge la cursurile la care doresc, de exemplu, luni să merg la clasa de biologie, engleză etc. unde să mă întâlnesc și cu alte persoane pe care nu le știu, dar care doresc să facă același curs.”

Cum crezi că va arăta învățământul în următorii 5-10 ani?

”Nu vreau să o dau în politică, dar cu corupția și legile din țara asta, învățământul va arăta, din păcate, la fel.”

Spune-ne unde îți putem găsi scrierile, căci ceea ce ai uitat să menționezi este faptul că îți place să scrii. 🙂

”Mă puteți găsi pe Wattpad ca _justanuser_, acolo am o ”carte” în care relatez întâmplări și parodii amuzante cu zodii (sper că sunt amuzante).”



Mai puține teme, mai multe opționale, profesori mai amuzanți și ore mai distractive, dreptul de a alege orele de curs și colegi mai înțelegători. Cam asta își dorește ”Just an User”, adolescenta de 15 ani, care, din păcate, nu vede o evoluție în educație în următorii ani, evoluție stopată în opinia ei de corupție.

  Copyright © artasicopii.wordpress.com

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s